Rok szkolny 2018/2019
Poniedziałek: 8:00 - 11:00
Wtorek: 7:50 – 14:30
Środa: 8:00 – 14:30
Czwartek: 8:00 – 14:30
W
naszej szkole od 2007 roku utworzony został etat logopedy. Funkcję tę
pełni mgr Sylwia Madera. Opieką logopedyczną objęte
są dzieci z przedszkola w Świdnicy, Koźli oraz uczniowie klas I - III w
SP w Świdnicy. We wrześniu przeprowadzane są badania przesiewowe mające
na celu sprawdzenie rozwoju mowy, słuchu fonematycznego,
fizjologicznego, zaburzeń i wad wymowy. Uczniowie kierowani są
również na konsultacje specjalistyczne do neurologa,
psychologa, laryngologa, ortodonty lub audiologa. Dzieci u
których stwierdzono wadę wymowy, uczestniczą w terapii
logopedycznej.
Kim
jest logopeda?
To
terapeuta zajmujący się pomocą dla dzieci, młodzieży i dorosłych z
wadami wymowy takimi jak: seplenienie, rotacyzm, mowa bezdźwięczna,
jąkanie. Zadaniem logopedy szkolnego jest zapobieganie zaburzeniom mowy
(profilaktyka), rozpoznawanie (diagnoza) oraz usuwanie wad w trakcie
terapii logopedycznej.
W
ostatnich latach systematycznie wzrasta liczba dzieci z wadami wymowy.
Na podstawie diagnozy logopedycznej do najczęściej spotykanych wad
zalicza się:
Seplenienie
międzyzębowe - podczas artykulacji głosek syczących (s,z,c,dz) język
wsuwany jest między zęby;
Seplenienie
proste - czyli zamiana głosek szumiących (sz,ż,cz,dż) na syczące
(s,z,c,dz) np. zamiast szafa - safa,
czapka - capka
Bezdźwięczność
całkowita lub częściowa, wymawianie głosek dźwięcznych (g,b,d,z, w,dz)
jak bezdźwięcznych (k,p,t,s,f,c) np. woda - fota,
zegar - sekar;
Rotacyzm
- brak artykulacji głoski r lub jej deformacja;
Artykulacja
zmiękczona głosek syczących np. sanki - sianki, zupa - ziupa,
cebula - ciebula;
Artykulacja
twarda głosek miękkich np. ciasto - casto, siano - sano, nie
- ne
Wymowa
niedbała spowodowana brakiem otwierania ust przy mówieniu,
zaciśnięciem szczęk, co powoduje, że mowa jest niewyraźna i
niezrozumiała.
Korekcja
wad wymowy polega na:
Gabinet
logopedyczny wzbogacany jest w wartościowe pomoce i programy
multimedialne, które uatrakcyjniają zajęcia.
Na zajęcia zapraszani są rodzice, aby mogli kontynuować ćwiczenia
usprawniające w domu. Ćwiczenia zapisywane są w zeszytach wraz z
codziennym kalendarzykiem, co pomaga w systematyczności terapii. Sukces
terapii zależy od w większej części od codziennej, systematycznej pracy
rodziców z dzieckiem. Dzięki niej dziecko nauczy
się prawidłowo mówić, pisać i czytać. Powodzenia!
Gabinet
logopedy mieści się w sali 32 ( I piętro)
Logopeda-emisjolog
mgr Sylwia Madera
|
|